دانلود فایل

۱۲۸ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰



شکنیم.


«ضایعه شیمیایی »


ضایعه ایست که شخصی را بر اثر تأثیر مقدار کافی از عوامل سمی و شیمیایی از انجام مأموریت باز می دارد و در صورت استفاده در غلظت بالا باعث مرگ شخص می‌گردد.


« هیدرولیز »


به واکنش یک ماده شیمیایی با آب که موجب خنثی شدن اثر آن عامل یا کاهش اثر آن می‌شود.


«غلظت»


مقدار بخارات یا ذرات شیمیایی موجود در واحد حجم هوا که به صورت میلی گرم بر مترمکعب در دقیقه بیان می شود.



«دز»


حاصل ضرب غلظت در واحد زمان که شدت عمل فیزولوژیکی را نشان می دهد.


«انواع دز»


1- دز کشنده 2- دز ناتوان کننده


«دز کشنده»


دزی است که 50% از پرسنلی را که بدون حفاض باشند را در صورت عدم مداوای به موقع خواهد کشت.


« دز ناتوان کننده»


دزی است که 50% از پرسنلی را که بدون حفاض باشند را در صورت عدم مداوای به موقع ناتوان خواهد کرد یا از ادامة مأموریت بازخواهد داشت.


«پایداری»


مدت زمان اثر یک عامل شیمیایی که موجب ایجاد ضایعه بر روی افراد می شود یا ثبات و پایداری یک عامل شیمیایی در منطقه را پایداری گویند.


«عوامل مؤثر در پایداری»


1- خصوصیات فیزیکی (فرار بودن آن)


2- شرایط جوی (درجه حرارت و سرعت باد از مهمترین عوامل آن است)


3- نحوه پرتاب و پخش (توسط راکتها یا پخشانهای هوایی)


4- وضعیت زمین (پستی و بلندیها و نواحی جنگلی یا بایر در آن نقش مهمی دارد.


«انواع پایداری»


1- عوامل شیمیایی پایدار : این دسته از عوامل شامل موادی هستند که از لحاظ پایداری قدرت زیادی دارند و می توانند یک الی چند روز در منطقه باقی بمانند و نقطه جوش آنها بیشتر از 130 می‌باشد. به صورت کلی کمتر فرار هستند مانند عامل تاولزا، اعصاب و DM .


2- عوامل شیمیایی ناپایدار: عواملی هستند که پایداری آنها کم و فرار هستند وبیشترین تأثیر آنها یک الی دو ساعت می باشد و نقطه جوش آنها پایین تر از130 می‌باشد مانند عوامل خون و خفه کننده.


«طبقه بندی عوامل شیمیایی»


1- شکل ظاهری


جامد مانند اشک آور


مایع مانند تاولزا


گاز مانند خفه کننده


 

 


 


 


2- نوع استفاده و کاربرد


ضد گیاه            آموزشی


ضد مواد            کنترل اغتشاش


آتش زا               سمی


دودزا                ناتوان کننده


 

 


3- از نظر فیزیولوژیکی


اعصاب            تاولزا


خفه کننده          مختل کننده در رشد گیاهان


خون


 

 


«اختلال کننده د رشد گیاهان به دسته های زیر تقسیم بندی می‌شوند»


اینگونه مواد باعث رشد یا عدم رشد یا تغییر واحد فیزیکی در گیاهان می‌شوند و به سه دسته تقسیم بندی می‌گردند:


1- دیفلونیتها : باعث ریزش نابهنگام برگ درختان می‌شوند.


2- دسیکنتها : باعث از بین رفتن شاخ و برگ گیاهان می‌شوند.


3- هربیایدها: موجب خشک شدن ریشه گیاهان و تغییر واحد فیزیکی آن می‌شود.


«مصمومیت»


به هم خوردن تعادل فیزیکی و فیزیولوژیکی و روانی در موجود زنده به هنگام برخورد با مواد سمی را مصمومیت گویند که به دو صورت هاد و مضمن می باشد.


«زهرابه یا پادزهر»


موادی هستند که از سلولهای حیوان یا نباتات گرفته می شوند و وقتی که در بدن انسان یا حیوان تزریق می شود موجب تشکیل ضد سمی بنام پادزهر می شوند.


«آئورسل»


ذرات جامد، مایع یا گاز که به صورت معلق در هوا هستند و به صورت بخار یا دود یا ابر درآمده و قابل رؤیت می باشند:


«16/12/85»


«علائم اختصاری دوزها»


1- دز کشنده از راه تنفس : LCT


2- دز کشنده از راه پوست : LCT


3- دز ناتوان کننده از راه پوست : ID


4- دز کشنده نوات کننده از راه تفنس : LD


«عوامل خفه کننده »


1- کلر CL  2- کلروپکرین PS    3- فژن CG  4- دی فژن DP


«علائم مصمومیت به وسیله گاز خفه کننده »


1- احساس مزه شیرین در دهان 2- احساس خارش در گلو 3- سوزش چشمها 4- کبود شدن دست و پا و لب  5- دم و بازدم شدید 6- احساس تنگی نفس شدید 7- سر درد و سرفه در مواقعی که دوز عامل شدید باشد همراه با خون


«نکته» حالت گازی CG بوی چمن تازه و حالت مایع آن بوی کاه گندیده را می‌دهد.


«عمل فیزیولوژیکی عامل خفه کننده»


عامل خفه کننده مثل CG توسط مجاری تنفسی وارد بدن شده و با هوای مرطوب داخل ریه ها تولید اسید کلروید کرده این اسید به مویرگها آسیب رسانده و باعث پاره شدن آنها می‌گردد و پلاسمای خون در کیسه هوایی ریخته می شود و فرد بخاطر قطع اکسیژن از بین می‌رود.


«عوامل اولیه و ثانویه عامل خفه کننده را بنویسید»


1- عوامل اولیه :‌احساس مزه شیرین در دهان – خشک شدن گلو – خارش گلو – سوزش چشمها – احساس سرماخوردگی با سرفه – سردرد همراه با تهوع – بی تعادلی و ضعف


2- عوامل ثانویه: پس از 12 ساعت دم و بازدم شدید – کند شدن ضربان نبض – سرفه شدید همراه با خون – کبود شدن لب و دست و پا – احساس تنگی نفس شدید – در مرحله آخر فرد مصدوم و آسیب دیده ضمن احساس دل درد شدید بی هوش شده و از بین می‌رود.



«خصوصیات فیزیکی و شیمیایی CG »


نقطه جوش آن7 و نقطه انجماد آن 128- در حالت فیزیکی گاز بوده و در0 به صورت مایع قهوه ای رنگ می‌باشد و به سرعت هیدرولیز شده و در مناطقی که رطوبت بیش از 70% باشد نقش دسیکنتها را بازی می کند مدت اثر آن یک ساعت می باشد. دز کشنده آن 3200 و دز ناتوان کننده آن 1600 میلی گرم بر مترمکعب در دقیقه می‌باشد عمل فیزیولوژیکی آن خونریزی در ششها می باشد و بیشتر در حفره روباهها نفوذ می‌کند.


«کمکهای اولیه و حفاظت در برابر عوامل خفه کننده »


1- استفاده از ماسک و لباس حفاظتی 2- خارج شدن از منطقه در خلاف جهت باد 3- جلوگیری از تحرک زیاد و نگه داشتن مصدوم در محیط گرم 4- تعویض لباسهای آلوده 5- دادن مایعات گرم به مصدوم 6- دادن تنفس مصنوعی 7- رفتن به ارتفاعات


«عوامل خون»


1- سیانید هیدروژن AC 2- آرسین هیدرید SA  3- کلروسیان CK  4- بروموسیان BR


«عمل فیزیولوژیکی عامل خون»


وقتی عامل خون از راه پوست یا تنفس وارد بدن می شود سیانید با هموگلوبین خون ترکیب شده ترکیبی بنام متوگلوبین می‌دهد که این ترکیب روی آنزیم سیتوکرومواکسیداز اثر گذاشته و کار آن را مختل می کند در نتیجه نقل و انتقالات اکسیژن و دی اکسید کربن مختل شده و بدن دچار کمبود اکسیژن شده و در نهایت موجب خفگی مرگ می‌شود.


«خصوصیات سیانید هیدروژن»


ماده ایست بسیار فرار بی رنگ با مزه تلخ بادام که باعث خفگی داخلی یا سلولی می شود، می‌تواند به خوبی جذب لباس، پتو و حتی سیمان می شود به راحتی با حلالهای عالی حل می‌شود نقطه جوش آن 7/26 و نقطه ذوب آن 2/13 می‌باشد.


«عوامل و عوارض سیانید هیدروژن»


1- عوارض تنفسی


لکنت زبان،‌کندشدن ضربان قلب، احساس مزه تلخ بادام در دهان ، جاری شدن آب از دهان و بینی ، قرمز شدن سفیدی چشم


 

 


2- عوارض پوستی


گرم شدن و قرمزشدن پوست، لکه لکه شدن پوست، زیاد شدن خون در سر، به خواب عمیق فرورفتن


 

 


«عوارض و عوامل آرسنین هیدرید»


1- احساس سرما در بدن به خصوص در دست و پا 2- قرمز شدن یا بنفش شدن رنگ ادرار 3- احساس تشنگی 4- قرمز شدن رنگ پوست 5- کاهش قدرت تشخیص 6- ضعف و

بی­حسی کلی



«عوارض و علائم کلروسیان»


1- ریزش اشک از چشم 2- قرمز شدن پوست و چشم 3- غیرارادی بودن ادرار 4- احساس خارش در بدن


«عوارض و علائم بروموسیان »


1- کند شدن ضربان قلب 2- جلوآمدن چشم از حدقه 3- آبریزش از دهان 4- احساس فرورفتگی در قفسه سینه


«عوامل و عوارض عامل خون»


1- احساس مزه بادام تلخ در دهان 2- جاری شدن اشک از چشم 3- احساس ویزویز در گوش 4- لکنت زبان 5- کبود شدن چهره 6- کندشدن ضربان نبض 7- احساس سردرد و سرگیجه 8- کم شدن عرق بدن


«کمکهای اولیه و حفاظت در برابر عامل خون»


1- حبس نفس و پوشیدن ماسک و لباس حفاظتی 2- خروج از منطقه در خلاف جهت باد 3- دویدن به سمت نقاط پایین به جز عامل کلروسیان 4- تنفس مصنوعی 5- استفاده از آمپول امیل نیتریت به تعداد 8 عدد به صورت زوجی و فاصله زمانی 6 الی 5 دقیقه یا استفاده از آمپول نیترومیل به تعداد 6 عدد در فاصله زمانی 8 الی 10 دقیقه


«روشهای استفاده از آمپول امیل نیتریت یا نیترومیل»


آمپول آمیل نیتریت را به فاصله زمانی 4 الی 5 دقیقه به صورت زوجی مورد استفاده قرار می دهیم که به صورت استنشاقی می باشد که در منطقه به صورت زوجی پشت لنزهای چشمی وارد کرده و آنرا می‌شکنیم و خارج از منطقه جلوی بینی گرفته و می


 پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 50 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 94 




کلمات کلیدی : عاملهای شیمیایی و آثارآن بر محیط زیست , پروژهایی در مورد عاملهای شیمیایی و آثارآن بر محیط زیست , مقالاتی در مورد عاملهای شیمیایی و آثارآن بر محیط زیست , مطالبی در مورد عاملهای شیمیایی و آثارآن بر محیط زیست , عاملهای شیمیایی , آثارآن بر محیط زیست


  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰


در این مقاله به بهینه سازی در مدیریت آزمایشگاه و بررسی علل عدم تحقق TQM اشاره میشود.

روش اجراء:

آزمایشگاه به عنوان یک مرکز خدمات تخصصی نیازمند مدیریت صحیح در کلیه فرآیندهای جاری میباشد و زمانیکه فرد به اهمیت نتایج آزمایش در روند تشخیص و درمان بیمار آگاه می باشد، به ارزشمندی مدیریت بهینه در آزمایشگاه واقف می گردد.

در بررسی جامع به مدت 3 سال (1381 الی 1383) در آزمایشگاه بیمارستان آیت الله کاشانی تهران مدیریت جامع کیفیت اجراء و نتایج قابل قبولی کسب گردید.

با اجراء برنامه TQM در سال 1381 نتایج موردنظر محقق نگردید. در بررسی به عمل آمده علت آن عدم بسترسازی مناسب جهت تحقق اهداف برنامه مشخص گردید.

برنامه‌ریزی مدیریت جهت استانداردسازی در آزمایشگاه زمانی محقق می گردد که بسترسازی مناسب جهت اجراء برنامه های TQM وجود داشته باشد و در حقیقت عدم موفقیت برنامه های فوق، عدم توجه به موارد مذکور میباشد. در بسترسازی مناسب مدیریت کیفیت نکاتی حائز اهمیت میباشد که مدیران کمتر به آن توجه نموده و این نکات ارزشمند از نگاه مدیران دور مانده است.

در برنامه‌ریزی انجام شده کلیه مواردی که باعث اختلال و جلوگیری اجراء برنامه TQM می گردد، مورد مطالعه قرار گرفته، راهکارهای اجرایی آن جهت برطرف نمودن مشکلات موجود تدوین شده، کلیه موارد اجراء گردیده است و یک سیستم نظارتی کنترل کامل بر اجراء آن را بر عهده دارد. با رفع موانع موجود بستر مناسبی جهت برنامه TQM  ایجاد شده است.

نکات ارزشمند در بسترسازی مدیریت جامع کیفیت به شرح ذیل بیان می گردد.

  1. آموزش (Education) :

آموزش به عنوان یکی از ارکان اصلی سیستم تأثیر مستقیم در کیفیت خدمات ارائه شده دارد. مراکز درمانی که آموزش را به عنوان یکی از برنامه های عملیاتی خود در نظر گرفته و اجراء می نمایند فعالیت با دقت و صحت بالاتری ارائه می دهند.

در عبارت دیگر:

«آموزش    کار»

آموزش به عنوان یکی از ارکان فعالیت آزمایشگاه محسوب شده و یک فعالیت جانبی و سلیقه ای نمی باشد. آموزش در آزمایشگاه را میتوان به آموزش مداوم، مقطعی و سایر گروه های پزشکی تقسیم بندی نمود.

الف- آموزش مداوم: در این نوع آموزش برنامه روزانه، هفتگی، ماهانه، سالیانه و به طور اتفاقی Random در صورت نیاز وجود دارد. با این برنامه پرسنل با آموزش عجین شده و آموزش را جزئی از برنامه کاری خود محسوب می نمایند. زمینه های مختلف و جنبه های گوناگون را میتوان در برنامه آموزش مداوم گنجانید که مهمترین آنها به شرح ذیل میباشد.

 



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .


فرمت فایل: doc 

حجم فایل: 23 کیلوبایت 

تعداد صفحات فایل: 23 





کلمات کلیدی : بهینه سازی مدیریت آزمایشگاه و بررسی عدم تحقق TQM , بهینه سازی مدیریت آزمایشگاه و بررسی عدم تحقق TQMTQM , مقالاتی در مورد TQM , مطالبی در مورد TQM , تحقق TQM , مدیریت آزمایشگاه و بررسی عدم تحقق TQM , بهینه سازی مدیریت آزمایشگاه



  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰


گیاهان داروش اغلب ماده( دانه تولید می‌کنند) یا نر( گرده تولید می‌کنند) هستند. دانه‌های گیاه ماده چسبنده، کوچک و نسبتاً سفید است و برای پرندگانی مانند Cedar woxwing، سینه سرخ جالب به نظر می‌رسد. پرندگان این دانه‌ها را می‌خورند و مغز یا گوشت دانه را هضم کرده و قسمتهای سفت آنرا دفع می‌کنند و پای درختانی می‌ریزند که بر روی آن زندگی می‌کنند. در بیشتر موارد آلودگی اولیه در درختان پیرتر و بزرگتر اتفاق می‌افتد چرا که پرندگان ترجیح می‌دهند بر روی درختان بلندتر ساکن شوند. زیاد شدن داروش اغلب با آلودگی درختان همراه است چرا که پرندگان از این دانه‌ها لذت می‌برند و وقت زیادی صرف خوردن آنها می‌کنند. بعلاوه دانه‌ها ممکن است ازگیاهان داروش به قسمت فوقانی درخت بیفتد و باعث آلوده شدن شاخه‌های پایین تر شود. سرعتی که داروش پراکنده می‌شود با میزان پیوستگی و سختی عفونت رابطه مستقیم دارد و درختان جوان( نورس) نیز اگر در کنار درختان پیری که دچار این آفت هستند رشد کنند می‌توانند خیلی زود آلوده شوند، بعد از اینکه دانه داروش ایجاد می‌شود، در طول پوسته و آب درختان (بافتهای هدایت‌گر) رشد می‌کنند، که این ساختارهای ریشه‌ای مکنده نامیده می‌شوند. مکنده بتدریج در میان شاخه مانند رشد کردن داروش گسترش می‌یابد. در آغاز گیاه درخت خشکان به آرامی رشد می‌کند، و ممکن است سالها قبل از اینکه گیاه شکوفه بزند و دانه تولید کند این عمل شروع شده باشد. داروش برگ پهن ریشه‌های آبداری دارد که بنا و پایه‌اش چوبی است. گیاهان داروش بالغ و پیر ممکن است در ضخامت خود پاهای متعدد داشته باشند، و در گونه‌های میزبان، ناحیه‌ای متورم بزرگی در شاخه‌های آلوده شده در جایی که داروش نفوذ می‌کند، گسترش می‌یابد. اگر قسمت قابل دید از بین رود، گیاهان جدید ازبخش مکنده این گیاه انگلی جوانه می‌زند.

داروشهای کوتاه قد از داروشهای برگ پهن کوچک‌تر هستند، البته با ریشه‌های بالغ کوتاهتر از 6 تا 8 اینچ. ریشه‌های داروش کوتاه قد، غیرچوبی، قطعه قطعه و برگهایش فلس مانند است، دانه‌های داروش برگ پهن توسط پرندگان منتشر می‌شود، در صورتیکه دانة داروش کوتاه‌قد اغلب توسط میوه‌ها 30 تا 40 فوت به صورت افقی به بالای درخت پراکنده می‌شوند.

 



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 13 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 19 






کلمات کلیدی : مهارت کنترل آفت برای باغبانان خانگی یا متخصصان زمین داری , باغبانان خانگی یا متخصصان زمین داری مهارت کنترل آفت باغبانان خانگی متخصصان زمین داری مهارت کنترل آفت برای باغبانان خانگی یا متخصصان زمین داری مهارت کنترل آفت برای باغبانان خانگی باغبانان خانگی یا متخصصان زمین داری آفت برای باغبانان خانگی

  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰




فهرست


عنوان                                                      صفحه


 ویژگیهای طبیعی

موقعیت و وسعت

اقلیم

منابع آب

زمین شناسی

معادن

ناهمواریها

غارها

پوشش گیاهی

زندگی جانوری

محیط زیست

ویژگی های انسانی

تاریخچه

ویژگی های فرهنگی و قومی

تقسیمات سیاسی

جمعیت

لهجه و زبان

عشایر

مهاجرت

ویژگیهای اقتصادی

صنایع

کشاورزی

دامپروری

راهها

 

در استان خراسان به دلیل گستردگی، اقلیم های متفاوتی را می‌توان مشاهده کرد. بر اساس مطالعات انجام گرفته چهار نوع اقلیم کلی در استان خراسان به شرح زیر وجود دارد:


-آب وهوای سرد استپی: این نوع اقلیم در نواحی مرتفع استان (ارتفاعات آلاداغ و بینالود)مشاهده می‌شود.


-آب وهوای مدیترانه ای: این نوع اقلیم بیشتر در مناطق بجنورد، قوچان، شیروان، نواحی جنوبی بینالود، ارتفاعات کپه داغ، هزار مسجد و قسمتی از مشهد وجود دارد.


آب وهوای نیمه بیابانی ملایم: این نوع اقلیم معمولاً در نواحی شمالی خراسان مرکزی و نواحی جنوبی دیده می‌شود که مهمترین ویژگی آن تغییر در درجه حرارت است.

آب و هوای گرم وخشک بیابانی: این نوع اقلیم بیشتر در نواحی جنوبی استان خراسان دیده می‌شود و 50 درصد از مساحت استان خراسان را به خود اختصاص داده است.

به طور کلی دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی استان خراسان وجود جریان های هوای مختلفی است که از غرب،شمال غرب وشمال شرق وارد استان می‌شوند این جریان های هوا شامل موارد زیر می‌باشد:


جریان پرفشار سیبری: این توده هوا از اواخر فصل پائیز تا اوایل فصل بهار از شمال شرق وارد کشور می‌شود وشمال استان خراسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد وبه شدت دما را پائین می‌آورد و باعث ریزش برف می‌شود.

جریان مدیترانه ای: این توده هوا مناطق شمالی و قسمتی از شمال غرب خراسان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به طور کلی منشاء این جریان اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه است. این توده هوا دارای رطوبت بسیار زیاد می‌باشد و اکثر بارش های غرب استان ناشی از این توده هوا است.

توده هوای بیابانی: منشاء این توده هوا کویر عربستان می‌باشد که نقش مهمی در افزایش دمای استان دارد. توده هوای بیابانی نه دلیل فقر رطوبت هیچ گونه بارندگی در استان ایجاد نمی‌کند و معمولاً با گرد و غبار همراه می‌باشد.

 



 پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 31 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 64 




کلمات کلیدی : ویژگیهای طبیعی , طبیعی , مطالبی در مورد ویژگیهای طبیعی , پروژه ای در مورد ویژگیهای طبیعی , مقالاتی در مورد ویژگیهای طبیعی


  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰


فهرست مطالب

عنوان                                                                                                          صفحه

چکیده-------------------------------------------------------------1

مقدمه---------------------------------------------------------------3

 

فصل اول : مروری بر تحقیقات گذشته

 

1-1 پیشینه تحقیق------------------------------- 5

1-2 تاکسونومی---------------------------------- 7

1-3 مشخصات کلی راسته کفال ماهی شکلان ----------- 8

1-4 مشخصات خانواده کفال ماهیان ---------------- 9

1-5 مشخصات کفال طلایی -------------------------- 9

1-6 زیست شناسی کفال طلایی ---------------------- 10

1-6-1 مشخصات زیستی کفال طلایی------------------- 11

1-6-1-1 تحمل درجه حرارت------------------------ 11

1-6-1-2 تحمل شوری ----------------------------- 11

1-6-1-3 تحمل مقادیر اکسیژن -------------------- 11

1-6-1-4 تغذیه کفال طلایی ----------------------- 12

1-7 ارزش اقتصادی کفال ماهیان ------------------ 12

1-8 ارزش غذایی ماهی کفال ---------------------- 13

1-9 پراکنش کفال ماهیان ------------------------ 14

1-10 دریای خزر--------------------------------- 16

1-11 تولید مثل کفال طلایی ---------------------- 18

1-11-1 دستگاه تولید مثل کفال طلایی ------------- 19

1-11-2 اسپرماتوژنز ---------------------------- 21

1-11-3 ساختمان اسپرماتوزوئید ------------------ 21

1-11-4 فعالیت اسپرماتوزوئید ------------------- 22

1-11-5 رابطه بین میزان ATP و تحرک اسپرم ------- 23

1-11-6 مکانیزم چرخشی انتقال انرژی در ATP سنتاز 23

1-11-7 AMP حلقوی بعنوان یک پیامبر ثانویه ------ 26

1-11-8 محلولهای تداوم بخش یا extenders ----------- 31

 

فصل دوم: روش تحقیق و مواد

 

2-1 مواد و وسایل مورد نیاز -------------------- 35

2-1-1 خصوصیات کیت تعیین ATP  ------------------ 36

2-1-2 اجزای کیت تعیین ATP ---------------------- 36

2-1-3 روش آماده سازی محلولها ------------------ 37

2-1-4 خصوصیات و کاربردهای بافر HEPES ---------- 37

2-1-5 روش آماده سازی محلول بافر HEPES---------- 38

2-1-6 روش آماده سازی محلول بی کربنات سدیم ----- 38

2-1-7 روش آماده سازی محلول گلیسرول 10% و گلوکزM 3/0 38

2-2 روش کار  ---------------------------------- 38

 

فصل سوم : نتایج تحقیق

 

نتایج ----------------------------------------- 44

 

فصل چهارم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات

 

بحث و نتیجه گیری ------------------------------ 56

پیشنهادات ------------------------------------- 62

پیوست------------------------------------------ 63

منابع فارسی ----------------------------------- 89

منابع لاتین------------------------------------- 90

چکیده انگلیسی---------------------------------- 94

 

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                    صفحه

جدول 1-1 -------------------------------------- 27

جدول 3-1--------------------------------------- 45

جدول 3-2--------------------------------------- 45

جدول 3-3--------------------------------------- 46

جدول 3-4--------------------------------------- 46

جدول 3-5--------------------------------------- 47

جدول 3-6--------------------------------------- 47

جدول 3-7--------------------------------------- 47

جدول 3-8--------------------------------------- 49

جدول 3-9--------------------------------------- 49

جدول 3-10-------------------------------------- 49

جدول 3-11-------------------------------------- 54

 

فهرست نمودارها

عنوان                                           صفحه

نمودار1---------------------------------------- 45

نمودار 2--------------------------------------- 46

نمودار 3--------------------------------------- 48

نمودار 4--------------------------------------- 50

نمودار 5--------------------------------------- 51

نمودار 6 -------------------------------------- 52

نمودار 7--------------------------------------- 53

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                    صفحه

شکل 1-1 --------------------------------------- 9

شکل 1-2---------------------------------------- 10

شکل 1-3---------------------------------------- 15

شکل 1-4---------------------------------------- 21

شکل 1-5---------------------------------------- 24

شکل 1-6---------------------------------------- 29

شکل 1-7---------------------------------------- 30

شکل 2-1---------------------------------------- 37

شکل 2-2---------------------------------------- 41

 

چکیده

   کفال ماهیان دریای خزر یکی از مهمترین ماهیان شیلاتی این دریا می باشند.که پس از انتقال از دریای سیاه به دریای خزر، توانستند خود را بااکوسیستم این دریا مطاقبت دهند.

   هدف از این تحقیق بررسی میزان ATP اسپرم ماهی کفال طلایی در شرایط  زمانی،دمایی و محلولهای تداوم بخش (Extender)  مختلف بوده است. بدین منظور میزان ATP اسپرمهای تازه نمونه گیری شده در دماهای مختلف      (°C12- 10،20 -18)، میزان  ATPاسپرمهای نگهداری شده دردماهای مختلف (°C 4،Room temperature ) به مدت 6 ساعت، میزان ATP اسپرمهای نگهداری شده در محلولهای تداوم بخش (extender)مختلف (گلیسرول، محلول نمک 7/0% ، محلول نمک 65/0%) به مدت 5 روز،  میزان ATP اسپرمهای نگهداری شده در همان شرایط به مدت 10 روز، به روش فوق حساس بیولومینوسانس اندازه گیری گردید.

    براساس آزمایشات انجام شده در این تحقیق، غلظت ATP اسپرمهای تازه نمونه گیری شده در دمای °C 12- 10، 22/7 ± 04/74درصد غلظتATP اسپرمهای تازه نمونه گیری شده در دمای °C20- 18 بود.اسپرمهای نگهداری شده در دمای °C 4 یخچال به مدت 6 ساعت و اسپرمهای نگهداری شده در دمای آزمایشگاه به مدت 6 ساعت به ترتیب 91/0 ± 26/90 درصد و 49/1 ± 17/17 درصد ATP خود را حفظ کردند. نگهداری اسپرم درextender های مختلف (گلیسرول، محلول نمک 7/0% ، محلول نمک 65/0%) به مدت 5 روز نشان داد که گلیسرول و محلول نمک 65/0%، درصد بالاتری از ATP را نسبت به محلول نمک 7/0% حفظ کردند. نگهداری اسپرم درهمان extender‌ها  به مدت 10 روز نشان داد که گلیسرول درصد بالاتری از ATP را نسبت به  محلول نمک 7/0% و 65/0% حفظ کرد. اسپرمهای نگهداری شده در گلیسرول در دمای °C 15-  بعد از 5 روز و اسپرمهای نگهداری شده در گلیسرول در دمای °C 15-  بعد از 10 روز به ترتیب 5/4 ± 19/74 و 2/6 ± 67/47 درصد ATP خود را حفظ کردند.  اسپرمهای نگهداری شده در محلول نمک 7/0%   در دمای °C 1 بعد از 5 روز و اسپرمهای نگهداری شده در محلول نمک 7/0%  در دمای°C 1 بعد از 10 روز به ترتیب 81/2 ± 65/13 و 06/0 ± 69/0 درصد ATP خود را حفظ کردند. اسپرمهای نگهداری شده در محلول نمک 65/0% در دمای °C15-  بعد از 5 روز و اسپرمهای نگهداری شده درمحلول نمک 65/0%   در دمای      °C 15 -  بعد از 10 روز به ترتیب 68/6 ± 58/73 و 12/0 ±05/1 درصد ATP خود را حفظ کردند.

     براساس نتایج به دست آمده برای حفظ میزان ATP اسپرم ماهی کفال طلایی، نمونه گیری در دمای °C20- 18 و نگهداری در گلیسرول توصیه می شود.    



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .


فرمت فایل: doc 

حجم فایل: 3099 کیلوبایت 

تعداد صفحات فایل: 136 


کلمات کلیدی : بررسی میزان آدنوزین تری فسفات در اسپرم مولدین ماهی کفال طلائی در شرایط مختلف , آدنوزین تری فسفات در اسپرم مولدین ماهی کفال طلائی در شرایط مختلف , آدنوزین تری فسفات در اسپرم مولدین ماهی کفال طلائی , اسپرم , مولدین ماهی کفال طلائی , اسپرم مولدین ماهی کفال طلائی , آدنوزین تری , فسفات , آدنوزین تری فسفات





  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰


کشتار بی رحمانه و گسترده بیماری های همه گیری همچون طاعون، وبا، مالاریا، تب زرد، سل و ... در دوران های گذشته گهگاه نسل بشر را حتی تا آستانه نیستی و نابودی برده است و زیان های وسیع آفات و بیماری های گیاهی نظیر ملخ، سن، بیماری های قارچی و ... با ایجاد قحطی های هولناک، مرگ های دسته جمعی ناشی از گرسنگی را به دنبال داشته است. در تاریخ بشری تلفیق زیان های این دو گروه کراراً دیده شده که فجایع سهمگینی آفریده است.

تا حدود یک قرن پیش، به واقع بشر پس مانده خوار سفره آفات و بیماری های گیاهی بود که حاصل دسترنج او را در کشتزارها و انبارها نابود می ساخت و تنها از اوایل قرن بیستم میلادی، بشر توانسته است به کمک دانش و فناوری، مبارزه مؤثری را با این عوامل آغاز کند.

تحقیقات گیاهپزشکی و جستجو برای یافتن راه حل های مؤثر در مبارزه با آفات کشاورزی زمانی ممکن شد که انسان برخلاف گذشته این عوامل را سرنوشت محتوم و گریز ناپذیر ندانست بلکه عوامل طبیعی به شمار آورد که می توان به کمک هوش و دانش بر آن ها چیره شود.

به واقع تحقیقات گیاهپزشکی حاصل تفکر نوین و نگرش جدید انسان به طبیعت پیرامونی است و گیاهپزشکان امروزه بخش مهمی از مسئولیت سنگین تأمین خوراک بیش از 6 میلیارد نفوس بشری را بر دوش دارند.

گیاهپزشک ایرانی باید هم فون و فلور طبیعی ایران را مدنظر داشته باشد و هم گونه های وارداتی را که اکثراً بومی شده اند مورد بررسی قرار دهد و هم به موجودات زنده ای که مداوماً از مبادی ورودی رسمی و یا از مرزهای طولانی کشور به صورت غیرقانونی (از جمله آفات و بیماری ها و علف های هرز قرنطینه ای) وارد می شوند در چالش باشد. در مطالعه جانوران و حشرات و گیاهان و غیره هم باید فون و فلور Afrotropical و هم با منطقه Oriental و هم با منطقه پاله آرکتیک (که بخش اعظم سرزمین ایران در آن قرار دارد) آشنا باشد که عناصر فراوانی از هر سه منطقه اصلی جغرافیای جانوری (Zoo geography) در ایران وجود دارند توجه به این پیچیدگی ها، دشواری کار و مسئولیت سنگین گیاهپزشکان ایران را به خوبی نمایش می دهد.

تاریخچه مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی:[1]

تاریخچه گیاهپزشکی در ایران در واقع تاریخچه مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی نیز هست. در ایران بررسی های گیاهپزشکی نسبت به سایر رشته های کشاورزی شروعی زود هنگام تر داشته است.

آغازگر این برسی ها در کشور، شادروان استاد جلال افشار بود که پس از پایان تحصیلات در روسیه در سال 1298 هجری شمسی به ایران بازگشت و شروع به تدریس در مدرسه برزگران (سلف دانشکده کشاورزی کرج) نمود.

آن شادروان در سال 1302 هـ .ش، واحد کوچکی را در انستیتو پاستور ایران با نام «اداره تشخیص محلی آفات و مبارزه با آن ها» بنیان گذاشت و تحقیق پیرامون حشرات و جانوران زیان آور کشاورزی و بعضاً دامی و انسانی را آغاز نمود و این شروع رسمی تحقیقات گیاهپزشکی در ایران و نیز هسته اولیه و سنگ بنای مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی امروزی بود. شادروان افشار در چند زمینه دیگر نیز پیشگام و بنیانگذار بود. از جمله اولین کسی بود که تدریس حشره شناسی و آفات گیاهی را پایه گذاری نمود، علاوه بر آن جمع آوری و شناسایی حشرات و جانوران از جمله عوامل بیماری زا در انسان و دام و به اصطلاح امروزی حشره شناسی و جانورشناسی پزشکی و دامپزشکی نیز با افشار آغاز شد و نیز او برخلاف برخی مدعیات، پایه گذار تحقیقات جانورشناسی و همچنین اولین موزه جانورشناسی و حشره شناسی در ایران بود. به هر حال اداره کوچکی که آن شادروان بنیان گذاشت، در سال 1306 از انستیتو پاستور ایران جدا شد و به اداره کل فلاحت در وزارت فواید عامه پیوست و در سال 1308 با احراز هر دو نقش مطالعاتی و اجرائی به «بنگاه دفع آفات» تغییر نام داد. شادروان افشار در طی این سال ها همچنان در مدرسه عالی فلاحت (دانشکده کشاورزی فعلی) نیز تدریس می کرد و نیز به تحقیق و تألیف مقالات و کتاب هایی می پرداخت که برای ایران جدید و بسیار سودمند بود، در همین سال ها موزه جانورشناسی دانشکده کشاورزی کرج را پایه گذاری نمود در واقع فعالیت و تلاش آن مرحوم در دو سمت و سو جریان داشت، از یک سو اداره کوچکی را در انستیتو پاستور تشکیل داد که منجر به مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی امروزی شد و از طرف دیگر فعالیت های وی در دانشکده کشاورزی کرج، هسته اولیه گروه های گیاهپزشکی دانشگاه های ایران را پدید آورد. بنگاه دفع آفات فوق الاشاره تحت نظر افشار و به کمک شاگردان آن مرحوم که به تدریج از مدرسه عالی فلاحت فارغ التحصیل می شدند روز به روز توسعه می یافت به طوریکه در سال های 1313 و 1314 در شمال کشور اولین و شاید تنها مبارزه کاملاً موفق بیولوژیک را با وارد کردن کفشدوزک Rodalia cardinalis با شپشک استرالیایی انجام داد. این بنگاه به تدریج آفات مهم کشور را جمع آوری و شناسایی نمود و تحقیقات روی آن ها را آغاز کرد. در سال 1322 شادروان افشار آزمایشگاهی را با نام «آزمایشگاه حشره شناسی و دفع آفات نباتی» که ریاست آن را شخصاً عهده دار بود بنا نهاد، این آزمایشگاه زیر نظر مستقیم وزیر کشاورزی و در دو اطاق در محل وزرات کشاورزی آن زمان (محل فعلی فروشگاه شهر و روستا واقع در خیابان فردوسی تهران) فعالیت می کرد. با خاتمه جنگ جهانی دوم در سال 1324 چند متخصص شوروی سابق از جمله الکساندروف، چواخیم و کریوخین نیز در این آزمایشگاه مشغول به کار و تحقیق شدند. در همین سال چند نفر فارغ التحصیل جوان دانشکده کشاورزی کرج نظیر شادروان هایک میرزایانس نیز در این آزمایشگاه به فعالیت پرداختند. شادروان میرزایانس در همین زمان به جمع آوری حشرت ایران و تعیین نام آن ها پرداخت و در واقع سنگ بنای اولیه، مجموعه عظیم حشرات ایران در بخش تحقیقات رده بندی حشرات مؤسسه را که اکنون رسماً موزه حشرات مهندس هایک میرزایانس نام دارد بنیان گذاشت. باز هم در این سال قسمت تحقیقات قارچ شناسی و بیماریهای گیاهان، با آمدن شادروان دکتر اسفندیار اسفندیاری بنیانگذاراین نوع تحقیقات در ایران، و همچنین قسمت علفهای هرز با انتقال شادروان مهندس عین اله بهبودی شاهسون، بنیانگذار جمع آوری و تشخیص و تحقیق در این رشته به آزمایشگاه مذکور فعال گردید. با همت این دو شادروان، کار جمع آوری و تشخیص گیاهان نیز در همین سال آغاز گردید و این تلاش ها به همراه تشکیل بخش شناسایی و بررسی گیاهان کشور از سال 1327 بنیان اولیه هرباریوم بسیار ارزشمند و بزرگ بخش تحقیقات رستنی های مؤسسه به شمار
می رود. آزمایشگاه مذکور در سال 1326 مجدداً به اداره کل دفع آفات نباتی انتقال یافت. این آزمایشگاه که روز به روز برکمیت و کیفیت آن افزوده می شد در سال 1328 «اداره بررسی آفات» نام گرفت و به اداره کل بررسی ها در ساختمان آن زمان وزارت کشاورزی (واقع در نبش خیابان لاله زار نو و انقلاب) پیوست. در سال 1336 اداره بررسی آفات به سطح اداره کل ارتقاء یافت و به «اداره کل بررسی آفات نباتی و قرنطینه» تغییر نام داد و تحت نظارت و سرپرستی مدیریت کل دفع آفات نباتی قرار گرفت و محل آن نیز تغییر یافت و به یک ساختمان استیجاری واقع در خیابان سعدی مقابل شرکت بیمه ملی ایران منتقل گردید. هم در این زمان بعضی واحدهای شهرستانی آن در اهواز، اصفهان، تبریز و ورامین گشایش یافت.



[1] - برگرفته از کتاب پنجاه و هشتمین سالگرد تأسیس مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی از سال 1322 تا 1380.

 



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .





فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 250 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 380 



کلمات کلیدی : گزارش کارآموزی – مطالعاتی در زمینه‌های حشره‌شناسی، آفات گیاهی و حشره‌کش‌ها , پروژهایی در مورد گزارش کارآموزی – مطالعاتی در زمینه‌های حشره‌شناسی، آفات گیاهی و حشره‌کش‌ها مقالاتی در مورد گزارش کارآموزی – مطالعاتی در زمینه‌های حشره‌شناسی، آفات گیاهی و حشره‌کش‌ها مطالبی در مورد گزارش کارآموزی – مطالعاتی در زمینه‌های حشره‌شناسی، آفات گیاهی و حشره‌کش‌ها مطالعاتی در زمینه‌های حشره‌شناسی آفات گیاهی و حشره‌کش‌ها


  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰


فهرست مطالب

عنوان                                                                                                         صفحه

فصل اول: بررسی تاریخچه باغسازی............... 1

1-1- باغهای جهان............................. 2

  1. بین النهرین............................ 2
  2. مصر.................................... 3
  3. یونان.................................. 5
  4. روم.................................... 7

1-2- باغسازی در قرون وسطی ................... 8

1-2-1- باغهای اروپا.......................... 8

1-2-2- باغهای اسلامی در اسپانیا............... 9

1-2-3- ایران از قرن پنجم تا پانزدهم.......... 9

1-2-4- قرون میانی از قرن پنجم تا پانزدهم..... 11

1-2-5- از قرن پنجم تا یازدهم................. 11

1-2-6- از قرن یازدهم به بعد.................. 12

1-2-7- باغهای خلفای بنی امیه در اندلس از قرن هشتم تا پانزدهم میلادی............................................. 13

1-3- باغسازی بعد از قرون وسطی................ 14

1-3-1- دوره انسانگرایی از قرن پانزدهم تا اواخر قرن شانزدهم   14

1-3-2- نمونه های ویلا- باغ- منظر.............. 16

1-3-3- دوره باروک............................ 18

1-3-4- نمونه های «ویلا- پارک»................. 20   

1-3-5- نقش فرانسه در تکامل طراحی منظر قرن هفدهم 21

1-3-6- مجموعه «و- لو- ویکونت»................ 23

1-3-7- مجموعه ورسای.......................... 24

1-3-8- عصر روشنگری قرن هجدهم................. 25

1-3-9- باغ های منظره ای در انگلستان قرن هجدهم 28

1-3-10- فرهنگ باغ سازی چین................... 31

1-3-11- جایگاه نقاشی منظر فرانسه در باغسازی انگلستان 32

1-3-12- روشام................................ 34

1-3-13- استوهاوس............................. 34   

1-3-14- استارهد.............................. 35

1-3- تاریخچه و سبکهای پردیس سازی در ایران.... 36

1-4- تحول تاریخی باغ در ایران................ 41

1-4-1- باغ های تیموری........................ 41

1-4-2- باغ های صفوی یا شاه عباسی............. 43

1-4-3- باغ های قاجاری........................ 45

1-4-4- باغهای شیراز.......................... 46

1-4-5- باغهای تبریز.......................... 47

1-4-6- باغ فین کاشان......................... 49   

1-4-7- باغ شاهزاده ماهان کرمان............... 49

1-4-8- باغ گلشن طبس ......................... 50

فصل دوم: مبانی نظری.......................... 52

2-1- بررسی و تحلیل باغهای ایرانی............. 53   

2-1-1- بررسی عناصر باغهای ایرانی............. 53

2-1-1-1- آب نما و استخر...................... 53

2-1-1-2- کوشک................................ 55

2-1-1-3- درخت و گیاه......................... 55

2-1-1-4- حصار................................ 57

2-1-1-5- زمین................................ 57   

2-1-2- بررسی مفاهیم در معماری باغ............ 58

2-1-2-1- حس مکان یا مکانیت................... 58

2-1-2-2- همزمان زمان- صورت................... 60

2-1-2-3- نواخت و ریتم........................ 60

2-1-2-4- هندسه............................... 61

2-1-2-5- ابعاد نمادین........................ 62

2-1-2-6- رنگ................................. 64

2-1-3- خصوصیات کالبدی باغ ایرانی............. 66

2-1-3-1- باغ واقع در محیط های هموار.......... 66

2-1-3-2- باغ واقع در روی تپه................. 67

2-1-3-3- باغ آبی............................. 68

2-1-3-4- باغ- خانه........................... 68

2-1-3-5- باغ واقع در کنار رودخانه............ 69

2-2- آب و طبیعت در معماری.................... 71

2-2-1- آب و معماری........................... 71

2-2-2- طبیعت و معماری........................ 91

2-2-1-1- طبیعت بستری برای معماری............. 92

2-2-1-2- طبیعت عنصری از معماری............... 94

2-2-1-3- طبیعت آرایه ای بر معماری............ 95

2-2-1-4- طبیعت رهنمودی در معماری............. 96

2-3- رمانیسم، بنیان های معرفت شناختی و نمود آن در هنر و معماری............................................. 103

2-3-1- بنیان های معرفت شناسانه رمانتیسم و اهمیت ذهنی هنرمند  104

2-3-2- نقش تخیل درمعرفت شناسی رماتیسم و تأثیر آن در زیبایی‌شناسی............................................. 107

2-3-3- عاطفه و احساسات هنر رمانتیک........... 112

2-3-4- گرایش به گوتیک در معماری و برانگیختگی احساسات 114

2-3-5- طبیعت و نگرش تازه رمانتیک‌ها به آن ونمود آن در هنرومعماری............................................. 115

2-3-6- طبیعت گرایی رمانتیک های انگلیس و تحول باغ سازی    117

2-3-7- جنبش نئوگوتیک در هنر و معماری فرانسه.. 119

2-3-8- بررسی اجمالی فرم و محتوا در هنر رمانتیک 121

2-3-9- نتیجه................................. 124

2-4- توریسم و گردشگری در ایران...............

آب نیز عنصری برای تولید و بقا محسوب می شد و برای رویاندن و ایجاد خنکی به کار می رفت واهمیتی تمثیلی و معنوی داشت.

نگرش و اعتقادات موجود در این زمینه، در باغهای معلق یا پردیس های بابل تجلی یافته که در امتداد دیوارهای شهر بابل در زمین‌های حاصلخیز به صورت یک سری از تراس‌های مشجر روی یکدیگر ساخته شده بود و از فراز آن، جلگه و بیابانهای اطراف دیده می شد. روی هر یک از تراس‌ها گونه‌های گیاهی متفاوت کاشته شده بود.(شکل)

این باغ ها دارای محوری بودند که با دو ردیف درخت احاطه می شده و از میان آنها جویی از آنها می گذشت.

سیمای این باغها از طریق کشفیات باستان شناسی مشخص شده که کروکی Lacon آن را نشان دهد. باغهای معلق بابل از قدیمی‌ترین باغهای کهن جهان می‌باشد، این باغ در سال قبل از میلاد مسیح و همزمان با شروع سلسله پادشاهان پارسی احداث شده است. این باغ یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می شود. باغ مذکور رابه شکل هرم ساخته اند. این هرم را تراس بندی کرده و طبقات و تراسها را از وسط پلکانهای عظیم به یکدیگر مربوط ساخته بودند. در هر تراس درختان و درختچه ها و درختان گلدار فراوان کشت نموده بودند تا باغ به شکل یک کوه پردرخت در آید. در این باغ نه تنها به طور زیبائی بلکه بخاطر پیچیدگی ساختمان و نحوة آبیاری آن حائز اهمیت به سزا می‌باشد.

1-1-2- مصر (3500 سال قبل از میلاد )

جلگه حاصلخیز مصر نیز در امتداد رود پرآب نیل همزمان با تمدن بین النهرین جایگاه یکی از تمدن‌های بزرگ دوران باستان بوده که از کشاورزی یافته‌ای نیز برخوردار بوده است.

دراین سرزمین، رابطه انسان مبتنی بر “الهام از طبیعت” و “آمیختگی معماری با طبیعت” قرار داشت و ویژگی آن بدین شرح قابل جمع بندی است:

طبیعت پایه الهام معماری بنای معابد مصری بشمار می‌رفت. به نحوی که مونومان ها ( اهرام، معابد و ) تقلیدی از کوه وجهت نزدیکی به خورشید است، ستون ها تقلیدی از نخل و سرستون ها تقلیدی از گلهای نیلوفر (Lotus) و پاپیروس (Papirus).

معبد دیرالبحری، نمونه بارزی از معماری این دوره است که تراسهای آن با آمفی تئاتر طبیعی آمیخته شده است و آخرین تراس آن به عنوان المان نهائی بنا به کوه متصل می‌شود.

سیستم باغسازی در مصر باستان، قطعات مسطح مستطیل شکلی بودند و گیاهان در آن با فرم منظمی کاشته می‌شدند و دیوارهای بلندی آنها را احاطه می‌کردند (شکل‌های 8 و9)

این باغ ها با کانالهای آبی که نخل‌های کوتاهی کنار آنها کاشته شده بود، به قسمت‌های متعدد بصورت شطرنجی تقسیم می‌شدند.

در کناراین کانالهای آب، گذرهایی نیز برای ارتباط قسمتهای مختلف در نظر گرفته می‌شد.

داربست‌های مو نیز در این باغها از در ورودی تا آستانه محل اقامتگاه امتداد می‌یافت.

در مواردی وسط این باغها حوض آبی تعبیه می‌شد که عمدتاً از زهکش آبهای زمینی تغذیه می‌شدند و محل پرورش گیاهان آبزی بشمار می‌رفتند و در خنک ساختن محیط نقش داشتند.

در اطراف این باغها یک ردیف درخت در کنار دیوار باغ کاشته می‌شد تا از نفوذ بادهای صحرا به داخل آن جلوگیری بعمل آید.

در مجموعه، طراحی این باغها تحت تأثیر عوامل اقلیمی و محیطی آنها قرار داشت و باغها مکانی برای زندگی خصوصی محسوب می‌شدند.

اغلب تصاویر این دوره، تعویض فصول، بذرافشانی، میوه چینی، دامپروری، پرندگان مختلف، مرداب ، رود نیل و دیگر محیط‌های طبیعی را نشان می‌دهند که بیانگر وابستگی مصریان باستان به عناصر طبیعی پیرامون خویش هستند.

 



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .


فرمت فایل: doc 

حجم فایل: 208 کیلوبایت 

تعداد صفحات فایل: 200 


کلمات کلیدی : تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک و باغسازی , مقالاتی در مورد تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک و باغسازی ,پروژه ای در مورد تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک و باغسازی , مطالبی در مورد تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک و باغسازی



  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰


در سال 1956، آنفو (نیترات آمونیوم و گازوئیل) وارد بازار آمریکا شد. در سال 1985 نیترونوبل، آنفوی جدیدی را که مقاومت بیشتری در برابر آب داشت به نام Akvanol عرضه کرد.

و در سال 1960، اسلاری و مواد منفجره با گرانروی بالا تولید شدند  ودر سال 1970 امولسیونهای انفجاری (امولیت) و در سال 1980، آنفوی تقویت شده جدید (امولان) تکمیل و عرضه شدند که تحول جدیدی را در چالهای آبدار بوجود آوردند. (9)

مواد منفجره صنعتی را به دسته های زیر تقسیم گردیده اند: (7)

  1. مواد منفجره دانه ای مثل باروت و نیترات آمونیوم
  2. مواد منفجره ژله ای
  3. دینامیت ها

 

1-2- باروت

باروت  مخلوطی مکانیکی از نیترات سدیم یا پتاسیم زغال و گوگرد است. در حالی که هیچکدام از آنها ماده منفجره نیستند. باروت از مواد منفجره کند سوز است و سرعت سوختن آن در مقایسه با مواد منفجره قوی خیلی کمتر از آنهاست. ترکیب انواع باروت در جدول (1-1) آمده است.

جدول (1-1): ترکیب انواع باروت (7)

مواد ترکیبی

درصد ترکیبی در دو نوع A و B

A

B

نیترات پتاسیم

74

-

نیترات سدیم

-

71

زغال

6/15

5/16

گوگرد

4/10

5/12

 

حساسیت به ضربه و سرعت سوختن باروت نیترات سدیم دار (B) کمتر از باروت نیترات پتاسیم دار (A) است. ازدیاد زغال سبب کمتر شدن سرعت سوخت میشود. مقدار رطوبت کمتر از 2% و تغییر مختصر گوگرد اثری در سرعت سوختن باروت ندارد. باروت درفضای باز با سرعت1cm/sec می سوزد و چنانچه شرایط سوختن سریع فراهم شود سرعت سوختن آن به 450m/sec می رسد. باروت را میتوان به صورت فله در چال ریخت یا به صورت فشنگهای ساخته شده به شکل استوانه مصرف کرد



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



فرمت فایل: doc 

حجم فایل: 15892 کیلوبایت 

تعداد صفحات فایل: 86 



کلمات کلیدی : بررسی سیستم آتشباری نانل در معادن , مقالاتی در مورد بررسی سیستم آتشباری نانل در معادن مطالبی در مورد بررسی سیستم آتشباری نانل در معادن



  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰


آلفرد نوبل در سال 1875، نیتروگلیسیرین حل کرد و بدین ترتیب ژلاتین انفجاری (نوعی دینامیت) که مخلوطی ژلاتینی شکل از 92% نیتروگلیسیرین و 8% نیتروسلولز بود ساخت. و در سال 1879 از مخلوط کردن نیترات سدیم و سایر مواد به ژلاتین انفجاری مواد منفجره ضعیفتر بدست آمد. در سال 1920، نیتروگلیکول به دینامیت اضافه شد که نقطه انجماد آن را بطور قابل ملاحظه ای پایین آ‎ورد.

در سال 1956، آنفو (نیترات آمونیوم و گازوئیل) وارد بازار آمریکا شد. در سال 1985 نیترونوبل، آنفوی جدیدی را که مقاومت بیشتری در برابر آب داشت به نام Akvanol عرضه کرد.

و در سال 1960، اسلاری و مواد منفجره با گرانروی بالا تولید شدند  ودر سال 1970 امولسیونهای انفجاری (امولیت) و در سال 1980، آنفوی تقویت شده جدید (امولان) تکمیل و عرضه شدند که تحول جدیدی را در چالهای آبدار بوجود آوردند. (9)

مواد منفجره صنعتی را به دسته های زیر تقسیم گردیده اند: (7)

  1. مواد منفجره دانه ای مثل باروت و نیترات آمونیوم
  2. مواد منفجره ژله ای
  3. دینامیت ها

 

1-2- باروت

باروت  مخلوطی مکانیکی از نیترات سدیم یا پتاسیم زغال و گوگرد است. در حالی که هیچکدام از آنها ماده منفجره نیستند. باروت از مواد منفجره کند سوز است و سرعت سوختن آن در مقایسه با مواد منفجره قوی خیلی کمتر از آنهاست.



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .



فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 15890 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 125 






کلمات کلیدی : بررسی سیستم آتشباری نانل , مقالاتی در مورد بررسی سیستم آتشباری نانل مطالبی در مورد بررسی سیستم آتشباری نانل


  • مدیر مدیر
  • ۰
  • ۰




در ارتباط با کاربردهای طبیعی (رودخانه ها و دریاچه ها ) در آبرسانی شهرها ،نخستین بار در سال 1301 ایجاد شبکه های لوله کشی شهرهای ایران مورد بررسی قرار گرفتند و شهرهای آبادان ، مشهد ، بیرجند لوله کشی شدند . برای تهران از سال 1303تا 1329 بررسیهایی انجام گرفت و در اواخر سال 1329تا سال 1334 کارهای لوله کشی شهر تهران ادامه پیدا کرد و با گشایش اولین تصفیه خانه در جلالیه تهران مورد بهره برداری قرار گرفت .

 

مصرف آب در شهرستان بروجرد :

مصرف روزانه آب در شهرستان بروجرد ، بالغ بر شصت هزار متر مکعب در روز و در فصل تابستان است که این مقدار آب از چند حلقه چاه که تعداد آن در حال حاضر در حدود 19 حلقه است .

که بیشتر آنها از نوع چاههای آرتزین می باشد . این نوع چاهها به گونه ای   هستند که آب دارای فشار مناسبی برای آبرسانی به یک شهر نیست از پمپهای عمودی خاصی که توضیح داده خواهد شد استفاده می شود .

منطقه نصیر آباد واقع در جنوب شهرستان بروجرد می باشد که دارای 22 حلقه چاه است که فقط از 3 حلقه از چاههای این قسمت بهره برداری می شود .

یکی دیگر از منابع تولید آب ششهرستان بروجرد ، سرچشمه ای است خارج از شهر که در اطراف غرب قرار دارد که سرچشمه ونایی (VENAEE) نام دارد .تولید این سرچشمه بالغ بر 19200 متر مکعب در روز است و ب این اساس ،تولید چاههای شهرستان بروجرد در یک روز برابر مقدار زیر است :

                                                                  41800 = 19200  60000

تولید آب از 19 حلقه چاه  = تولید آب سرچشمه ونایی  مصرف روزانه آب

منابع ذخیره آب در شهرستان بروجرد :

حجم منابع آ‎ب این شهرستان در حدود 23460 متر مکعب می باشد که این مقدار حجم را 7 منبع تشکیل می دهد .

سه منبع ، بالایی تپه ای بیرون شهر است . دیواره 2 تا از منابع از جنس بتون و جنس دیگری از نوع سنگ می باشد که از دوتای دیگر بزرگتر و حجیمتر می باشد . این منبع در حدود 60 سال پیش توسط فرانسوی ها طراحی و ساخته شد .حجم منبع سنگی در حدود 10000 متر مکعب و دو تای دیگر یکی 2000 و دیگری 15/1469 متر مکعب می باشد . این منابع را سرچشمه ونایی تغذیه می کند .

یکی دیگر از منابع ذخیره آب ، منبع ابراهیم آباد که در شمال شهرستان بروجرد قرار دارد ، می باشد که این منبع ، خود شامل دو منبع مجزا می باشد و حجم هر کدام 2500 متر مکعب است . این منبع از جنس بتون است .یکی دیگر از منابع شهرستان بروجرد ، منبع شهرک اندیشه است که مانند منبع ابراهیم آباد از دو منبع تشکیل شده و هر کدام دارای حجمی برابر 2500 متر مکعب می باشد .

الکتروپمپ های آب

الکتروپمپهای عمودی دارای ابعاد و قدرتهای مختلفی هستند و همگی دارای دو قسمت می باشند :

الف ) الکتروموتورها :

یک موتور الکتریکی بسیار قوی ، مقدار زیادی جریان و ولتاژ را مصرف کرده و نیروی مکانیکی بسیار زیادی تولید می کند .

سوراخهای بسیار کوچکی روی الکتروموتورها وجود دارد که کاربرد خاصی دارند .

یکی برای ورود آب به درون آنها برای خنک کردن آنهاست و دیگری برای خروج بخار آب از درون آنها هنگام بخار شدن آب درون آنها هنگامی که دمای درون الکتروموتور بالا می رود .

پمپ ها :

نیروی مکانیکی که از الکتروموتور حاصل می شود ، توسط یک شافت به پمپ منتقل شده و آب را به درون خود کشیده و با فشار بالا به بیرون پرتاب می کند . ساختار فیزیکی آنها تقریباً شبیه به یکدیگر و تفاوت آنها فقط در تعداد طبقات آنهاست که در هر طبقه آن یک پروانه وجود دارد .

هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد ، دبی کتر و ارتفاع انتقال آب بیشتر می باشد و هر چه تعداد طبقات کمتر باشد ، دبی بیشتر و ارتفاع انتقال آب کمتر می باشد .

برای استفاده از الکتروپمپها به منظور خروج آب از چاهها ، عملیات خاصی انجام می شود ابتدا به عمق 150 متر خاکبرداری شده و تا عمق 50 متری از لوله محافظ مشبک استفاده می شود تا دیواره این حفره تخریب نشود . این پمپها در عمق 35 متری از سطح زمین قرار می گیرد .

قدرت پمپها :

قدرت پمپها از 18تا 110 کیلووات ساعت رده بندی می شوند که متناسب با کاربردشان در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند .

تمامی پمپها دارای قدرت زیادی می باشند و برق زیادی مصرف می کنند و هنگامی که روشن می شوند ، انرژی زیادی و مصرف ولی هنگام خاموش شدن ، ضربه ای به نام ضربه قوچ که حاصل برگشت آب می باشد به پره های آن وارد می شود  به همین دلیل ، عمر پمپهایی که کمتر از بقیه خاموش و روشن می شوند بیشتر است .

چاهها :

سوراخی است که معمولاً به صورت عمودی در زمین می کنند تا آب زیر زمینی از راه درزها و شکاف سنگهای زمین در آن تراوش می کند .

دسته بندی چاهها :

می توان از دیدگاههای گوناگون دسته بندی کرد .

A )ازنظر وضع طبیعی زمین : از این نظر چاهها به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

الف ) چاههای نشتی (معمولی ) : آب در این چاهها به صورت آزاد جریان می یابد و سطح  آب در چاهها پیش از برداشت آب از آن همتراز با آب زیرزمینی مجاور آن است . آب این نوع چاه توسط پمپ به سطح زمین می رسد .

ب) چاههای آرتزین و نیمه آرتزین : در این چاهها آبهای زیرزمینی با فشار وارد می گردد و سطح آب در چاه پیش از برداشت بالاتر از سطح آب در سفره آب زیرزمینی مجاور آن است .

B) از نظر نوع و جنس زمین :

الف ) چاههای آبرفتی : این گونه چاهها در زمینهای آبرفتی در لایه های شن و ماسه آبدار ساخته می شوند .

ب) چاههای غیر آبرفتی : در زمینهای غیر آبرفتی یا در سنگهای شکافدار ساخته می شود .

C ) از نظر کف چاه در سفره آب زیرزمینی :

الف) چاههای کامل : این چاهها تا کف لایه آبده کنده می شود و آب می تواند فقط از دیواره آنها تراوش کند .


چاههای ناقص : که تا کف سفره آب زیرزمینی کنده می شوند که آب می تواند علاوه بر دیواره ها از کف آن نیز تراوش کند .

 ) از نظر عمق :

الف ) چاههای کم عمق : این چاهها غالباً به صورت دستی با قطر های cm 80 تا  چند متر ساخته می شود . عمق آنها در حالت معمولی تا 20 متر می رسد و برای عمقهای بیشتر بسته به عمق چاه و ویژگیهای محلی و مقدار گازهای زیرزمینی ، کم کم کار کردن انسان بدون تزریق هوای فشرده به درون چاه مشکل می شود و استفاده از تأسیسات هوای فشرده نیز معمولاً اقتصادی نیست .



پرداخت و دانلود


بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود به شما نمایش داده می شود و همچنین یک نسخه نیز برای شما ایمیل می شود .




فرمت فایل: doc 


حجم فایل: 10 کیلوبایت 


تعداد صفحات فایل: 12 





کلمات کلیدی : ترافیک و مشکلات مربوط به آن , پروژهایی در مورد ترافیک و مشکلات مربوط به آن مقالاتی در مورد ترافیک و مشکلات مربوط به آن مطالبی در مورد ترافیک و مشکلات مربوط به آن ترافیک مشکلات مربوط به آن تاریخ آب رسانی


  • مدیر مدیر